Goede bokshandschoenenWelke eigenschappen moet een goed paar boks-, Muay Thai of kickbokshandschoenen hebben? Deze vraag stelden wij aan een groot aantal ervaren boksers, kickboksers en Muay Thai vechters. De antwoorden die zij ons gaven kwamen grotendeels overeen. Wij hebben de kenmerken van kwalitatief goede handschoenen voor jullie op een rijtje gezet.

1. De pasvorm: Of de pasvorm van een handschoen voor jou geschikt is, kun je het beste bepalen door de handschoen te passen en eventueel uit te proberen. Let bij het passen erop dat je genoeg bewegingsruimte bij je vingers hebt.

2. Duimstabiliteit: Wanneer je een vuist maakt moet je duim moet door de handschoen stabiel in de natuurlijke stand gehouden worden. Is dit niet het geval, dan heb je kans om je duim te breken wanneer je hard stoot.

3. Sluiting: Bij boks-, Muay Thai en kickbokshandschoenen heb je de keuze uit een sluiting met klittenband of een sluiting met veters. Een sluiting met veters geeft meer stabiliteit aan je pols en je kunt de handschoen bij het dichtmaken beter laten aansluiten bij de vorm van je hand. Het nadeel van veters is dat iemand anders altijd je handschoenen moet dichtmaken en openmaken. De handschoenen met vetersluiting worden daarom over het algemeen alleen met wedstrijden gebruikt, omdat je tijdens een wedstrijd je handschoenen niet tussentijds uit doet. Tijdens de training is het handig als dit wel mogelijk is. Vandaar dat de meest gedragen handschoenen tijdens de trainingen een klittenbandsluiting hebben. Let bij klittenbandsluitingen erop dat de handschoen strak genoeg om je pols gesloten kan worden. Dit is van belang voor het draagcomfort en voor de stabiliteit van de pols. Het klittenband op zich moet een kleefvlak hebben die groot genoeg en sterk genoeg is om de handschoen stevig dicht te maken.

4. Vulling/padding stootvlak:
De vulling van het stootvlak moet dik en stevig genoeg zijn om ervoor te kunnen zorgen dat je niet door de vulling heen stoot. Een padding van foam is hiervoor uitermate geschikt. De padding moet als het ware gedeeltelijk je stoot absorberen, waardoor de kans op knokkelblessures verkleind wordt. Tevens perk je de kans op blessures bij je trainingspartners in doordat de scherpte van je vuisten weggenomen worden. Door iemand met blote vuisten te stoten kun je hem/haar ernstig verwonden, datzelfde geldt ook voor handschoenen met een slechte vulling.

5. Padding handpalm: Niet elke boks-, Muay Thai of kickbokshandschoen heeft een padding aan de binnenkant van de handschoen. Dit is een extra vulling/versteviging in de handschoen aan de kant van je handpalmen. Deze padding geeft je extra grip voor het maken van een vuist. Tevens is het ideaal voor het trainen van combinaties met een trainingspartner. De padding aan de binnenkant van je handschoen absorbeert voor een gedeelte de stoten en trappen van je trainingspartner wanneer je deze met je handschoenen opvangt. Ook tijdens het sparren kan dit zo zijn voordelen hebben.

6. Leer: Je kunt kiezen voor kunstlederen of lederen handschoen. De handschoenen van leer gaan langer mee. De kans dat ze scheuren (met name bij de naden) is aanzienlijk kleiner. Wel is het onderhouden van leren handschoenen van groot belang. Vet hiervoor de handschoenen één keer per maand in met ledervet, anders gaan de lederen handschoenen als snel scheurtjes vertonen door uitdroging. In de kwaliteit van het leer zit vaak ook nog veel verschil. Het leer dat hoofdzakelijk gebruikt wordt is runderleer, dit leer is uitermate geschikt voor een kwalitatief goede handschoen.

7. Stiksels: Voor de stevigheid van de handschoenen is het van belang dat de stiksels op kritieke punten dubbel gestikt zijn. Dat wil zeggen op de plekken waar veel druk op het leer en de stof zit. Dit zorgt ervoor dat de handschoenen niet kapot gaan bij de stiksels (dit is over het algemeen de plek waar de meeste handschoenen het eerst kapot gaan).

8. Voering: Deze is over het algemeen bij alle handschoenen van stof. Voel even goed of de voering geen oneffenheden heeft of losse draden. De voering moet mooi meelopen met de handschoen, zodat het niet snel kapot zal gaan en geen irritaties geeft bij het dragen.

9. Gewicht: Handschoenen zijn in verschillende gewichtsklassen te koop (8, 10, 12, 14, 16 en zelfs 18 en 20 ounce). Hoe zwaarder de handschoen, hoe zwaarder het is om je armen hoog te houden. Door met een zwaardere handschoen te trainen ga je niet harder stoten. Dat train je namelijk niet met zwaartekracht. Het kan er wel voor zorgen dat je tijdens de wedstrijd langer je armen omhoog kunt houden, omdat je tijdens de wedstrijd over het algemeen met lichtere handschoenen vecht. Een toename van gewicht in handschoenen kan ook een toename in grootte of omvang van de handschoenen betekenen. Is de handschoen wat groter? Dan heb je ook een groter stootvlak. Een groter stootvlak van de handschoen betekent een verkleining van de impact van een stoot (een overdreven voorbeeld hiervan is het verschil tussen een stoot met de punt van een mes of een stoot met je vuist). Dit is daarom ook vaak de rede dat men zwaargewichten adviseert om een zwaardere handschoen te gebruiken.
Normaal gesproken trainen kinderen met 6, 8 of 10 oz, vrouwen met 10, 12 of 14 oz en mannen met 14 of 16 oz. Zwaargewichten maken over het algemeen gebruik van 16 of 18 oz handschoenen en enkele uitzonderingen gebruiken zelfs 20 oz handschoenen.

Tips voor gebruik en onderhoud:
1. Laat je handschoenen nooit na gebruik in je tas of in de auto liggen. In je tas blijven de handschoenen vochtig en in de auto stel je de handschoenen bloot aan extreme temperaturen en temperatuursverschillen. Laat de handschoenen zo snel mogelijk bij kamertemperatuur drogen.
2. Je zou je handschoenen na gebruik het beste kunnen vullen met kranten en op een plek laten drogen met een constante kamertemperatuur.
3. Vet lederen handschoenen 1 keer per maand goed maar dun in met ledervet (let op: opgedroogd zweet zorgt voor opdroging van het leer. Het leer moet ten alle tijden soepel gehouden worden om scheuren te voorkomen).
4. Zorg dat je korte nagels hebt wanneer je de handschoenen gebruik. Lange nagels kunnen namelijk de voering beschadigen en uiteindelijk kapot maken.
5. Gebruik je handschoenen het liefst niet op de bokszak. Hierdoor slijten de handschoenen heel snel. Er zijn ook speciale zakhandschoenen te koop.
6. Is er iets mis met je handschoenen? Ga dan zo snel mogelijk terug naar de winkel. Wacht niet tot de handschoenen helemaal kapot zijn en het misschien te laat is om de handschoenen te ruilen.

Wanneer je voor een handschoen kiest met bovenstaande kwaliteitskenmerken en je gebruik en onderhoudt de handschoenen volgens bovenstaande tips, dan gaan de handschoenen met 2 à 3 keer trainen in de week ongeveer een jaar mee. Of de handschoenen zelfs nog iets langer mee kunnen gaan of misschien juist iets korter meegaan, is afhankelijk van je stootkracht en de trainingsintensiteit.

Auteur: Evalien Lucas